Pædagogiske
aktiviteter
Erasmus Montanus
Ud fra Ludvig Holbergs fortælling om Erasmus Montanus skal
eleverne skabe en litteratursamtale, samt illustrere nogle enkle scener som
skal opføres for resten af klassen. Den første aktivitet går ud på, at eleverne
i små grupper skal arbejde med nogle enkle scener fra Erasmus Montanus, som til
sidst skal kunne opføres for resten af klassen som et skuespil. Grunden til at
de i grupperne kun skal have en enkel scene vær at arbejde med, skyldes at de
derved har langt større mulighed for at gå i dybden med det, i stedet for det
bliver en uoverskuelig opgave, idet de personer der skal genspilles kræver en
vis koncentration at spille korrekt.
Opgaven indledes med en grundig fælles analyse i klassen, så
det er sikret at eleverne har forstået handlingen i bogen. Det forventes at
eleverne selv har kunnet læse den hjemme som lektie. Læreren skal være
opmærksom på kort at fortælle om hvilken tid bogen stammer fra, og hvilke
problemstillinger der var tale om på dette tidspunkt. Der næst går gruppe
arbejdet i gang. Eleverne får i grupperne tid i skolen til forberedelse, men
der forventes at eleverne kan samarbejde uden for skolen hvis der skulle blive
behov for ekstra forberedelse. Det som eleverne vil få ud af opgaven er, at de
gennem denne indlevelse som skuespillet kræver, vil udvikle en bedre forståelse
af de forskellige synsvikler der optræder i handlingen om Erasmus Montanus, og det vil derved styrke deres forståelse af
handlingen som helhed.
Da vi også har valgt at tage udgangspunkt i en litteratur
samtale på denne facon, skyldes det, at vi mener det er vigtigt at ligge fokus
på, at eleverne lærer at læse en sådan tekst, med kendskab til periodens
betydning. Eleverne skal lære at kunne udtrykke sig ny kritisk efter at have
læst sådan et værk. Samtidig giver det også læreren rig mulighed for at stille
eleverne spørgsmål, som giver eleverne plads til at reflektere over samfundets
udvikling, samt styrke deres viden om den periode, som handlingen i bogen er
skrevet i. På denne måde får man som lære, elevene ned på et helt almindelig
samtale niveau, som gør det lettere og mere naturligt for eleverne at deltage
i, og de opnår derved læring gennem refleksion af egen bevidsthed .
Jeppe på Bjerget
Udover arbejdet med Erasmus Montanus inddrages også Holberg
værket Jeppe på Bjerget.
Inden undervisningen d. 10/10-2012 ( se skema nedenfor)
forventes det, at eleverne har læst tekstuddrag fra Jeppe på Bjerget, hvorpå
fokus for læsningen ligger på personskildring. Netop personskildring vil også
være i fokus, når filmatiseringen af Jeppe på Bjerget ses den efterfølgende
dag. Det er et krav, at eleverne noterer observationer undervejs, da disse skal
medvirke i en fælles samtale med fokus på forskelle og ligheder mellem
filmiske- og sproglige virkemidler. Ved Holberg-forløbets afslutning samles der
op på Holbergs forfatterskab, oplysningstiden samt de to anvendte værker,
Erasmus Montanus og Jeppe på Bjerget.
Undervisningsplan
3/10-2012
|
5/10-2012
|
7/10-2012
|
10/10-2012
|
12/10-2012
|
14/10-2012
|
Lektioner: 2
|
Lektioner: 2
|
Lektioner: 2
|
Lektioner: 2
|
Lektioner: 4
|
Lektioner: 2
|
Erasmus Montanus
|
Erasmus Montanus
|
Erasmus Montanus
|
Afslutning på Erasmus Montanus
Påbegynde Jeppe på bjerget
|
Jeppe på bjerget
|
Jeppe på bjerget og Erasmus Montanus
|
Intro til Holberg samt oplysningstiden.
Fælles analyse af Erasmus Montanus
Introduktion til gruppearbejde
|
Gruppearbejde
|
Første lektion afsat til finpudsning af fremlæggelse
Anden lektion grupperne fremlægger
|
Første lektion: litteratursamtale om Erasmus Montanus
Anden lektion:
Intro til Jeppe på bjerget.
|
I de to første lektioner ses filmatiseringen af Jeppe på
bjerget.
I de efterfølgende to lektioner læses tekstuddrag fra
dramaet med fokus på personskildring.
|
Afrunding og evaluering på Holberg forløb.
|
Ovenover ses et eksempel på, hvordan undervisningsforløbet
tilrettelægges i forhold til arbejdet med Holberg, herunder Erasmus Montanus og
Jeppe på Bjerget. Der tages udgangspunkt i, at eleverne har seks dansk
lektioner ugentligt, der inddrages dog yderligere to dansktimer.
Til forløbet afsættes således 14 dansk lektioner.
Kunne man få at vide, hvilke uddrag du har brugt?
SvarSlet